اخبار

طرح تأمین علوفه ضرورت کاهش قیمت گوشت و بی‌نیازی از واردات

زمان ارسال: Sun 00:53موضوعات: Our newsانتشار یافته توسط : سعیدتعداد بازدید ها: 3150

 طرح تأمین علوفه ضرورت کاهش قیمت گوشت و بی‌نیازی از واردات

 

 

کارشناسان معتقدند دولت آینده می‌تواند با تدوین طرح تأمین علوفه، عملیاتی شدن آن برای کاهش قیمت گوشت و تقویت بخش کشاورزی و به‌دنبال آن اصلاح سبد غذایی مردم تکلیف شده در برنامه پنجم توسعه کارگشایی خواهد کرد

 


.
خشکسالی طی 10 سال گذشته با شدت و ضعف، همواره بخش کشاورزی را

با تهدید روبه‌رو کرده است و افزایش قیمت محصولات کشاورزی به‌ویژه نهاده‌های دامی و طیور در شتاب قیمت‌های ناشی از کاهش نزولات آسمانی جزء بلاهای دامنگیر اقشار آسیب‌پذیر بوده‌اند که با وجود تلاش دولت‌ها هرگز نتوانستند به معنی کلمه خنثی شوند.
بالا رفتن قیمت ناگهانی گوشت تا مرز 30 هزار تومان، افزایش قیمت مرغ تا مرز هفت‌هزار و 500 تومان در برهه‌ای از زمان نشان‌دهنده نبود ثبات در تأمین نهاده‌های اولیه دامداران و مرغداران است. این در حالی است که با توجه به شرایط اقلیمی ایران و قرار داشتن کشور در منطقه آب و هوایی نیمه‌خشک، پیش‌بینی خشکسالی محتمل و برای کنترل قیمت‌ها راه‌حل‌های تأمین نهاده‌های اولیه گفته شده است تأمین علوفه به‌عنوان مهمترین معضل دامداران در حالی مطرح می‌شود که طی 10 سال گذشته بارها طرح تأمین علوفه به‌صورت طرح ضربتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، کارشناسان و نمایندگان مجلس مطرح شده است، اما هیچ‌گاه این طرح مانند طرح خودکفایی گندم، برنامه‌ریزی‌شده و دارای منابع مالی درنیامد و به مرحله اجرا نرسید.
کمبود جو و کنجاله سویا و همچنین نبود علوفه نظیر یونجه و خشاب ازجمله مشکلات فراوان دامداران سنتی و صنعتی طی سال‌های گذشته بوده است. مسئله‌ای که باعث شد قیمت گوشت در روندی تصاعدی افزایش پیدا کند و با وجود خروج میلیاردها ریال از سرمایه کشور و خروج ارز هرگز نتوانست قیمت گوشت را به نرخ اولیه برگرداند.
استان‌هایی نظیر همدان، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی و برخی از استان‌های شمالی بر اساس تحقیقات به‌عمل‌آمده می‌توانند به‌عنوان قطب تولید علوفه کشور قلمداد شده و با تصویب بودجه مورد نیاز و برنامه‌ریزی‌های تشویقی، کشور را از واردات گسترده علوفه بی‌نیاز کنند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: تولید علوفه ازجمله محصولاتی است که به علت مقرون به صرفه بودن برداشت و کاشت بذر در یک سال و برداشت آن تا سال‌های طولانی می‌تواند مورد توجه کشاورزان قرار گیرد، اما باید مشوق‌های اقتصادی برای آن پیش‌بینی شود.
هدایت میرمرادزهی می‌افزاید: علوفه قیمت خرید تضمینی ندارد و کشاورزان علوفه تولیدی خود را پس از جمع‌آوری در بازار به فروش می‌رسانند. این در حالی است که با افزایش قیمت خرید تضمینی سایر محصولات کشاورزی، زمین‌هایی که به کشت علوفه اختصاص پیدا کرده بود، کاهش می‌یابد.
وی معتقد است: حتی برداشت جو که در دامداری‌ها مورد استفاده فراوان دارد، به علت تمرکز دولت در کشت گندم و سایر محصولات استراتژیک به فراموشی سپرده و برای واردات آن بودجه قابل توجهی هزینه شد.
در صورتی که برای تأمین علوفه برنامه سیستماتیک از سوی دولت تدوین شود، می‌تواند مثل خودکفایی گندم و یا طرح استمرار با پشتیبانی سازمان‌های جهاد کشاورزی در استان‌ها به‌گونه‌ای دنبال شود که وضعیت دامداری‌ها را تثبیت کند.
عضو مرکز همکاری‌های امور دام تأکید می‌کند: برای جلوگیری از خروج ارز به‌منظور واردات گوشت و رفع شائبه‌های ذبح غیرحلال و نامرغوب بودن گوشت‌های وارداتی، بهترین راه‌حل ممکن، تثبیت تولید گوشت و شیر در کشور است.
محمدجواد وکیل گیلانی ادامه می‌دهد: در سال 83 تولید گوشت در کشور از مرز 600 هزار تن گذشت و تا سال 85 با حمایت‌های صورت‌گرفته، به 750 هزار تن رسید. این بدان معنا بود که میزان نیاز تولید گوشت کشور با میزان تولید موجود برابر شده و خودکفایی گوشت قطعی شده بود.
وی خاطرنشان می‌کند: پس از خشکسالی‌های سال 87 و سال‌های پس از آن، به‌علت خروج دام از دامداری‌ها و روانه شدن آن به کشتارگاه‌ها، تولید گوشت در پروسه محصولات غیراقتصادی قرار گرفت و دامداران به‌علت نبود علوفه و یا تأمین گران‌قیمت آن از بازارهای آزاد، ناگزیر شدند قیمت خود را افزایش دهند. این در حالی است که دولت نیز طی این سال‌ها به جای تأمین علوفه ارزان‌قیمت دامداران، اقدام به واردات گوشت کرد که تجربه نشان داده هیچ‌گاه نتوانسته مشکل تأمین این پروتئین حیوانی و قیمت بالای آن را حل کند.
پس از هدفنمدی یارانه‌ها نیز در حالی که قرار بود با تشکیل خانه شیر یارانه از سوی مصرف‌کننده به سمت تولیدکننده هدایت شود، افزایش قیمت نهاده‌ها و نبود تولید کافی در داخل کشور باعث شد تغییر سیستم پرداخت یارانه دولت به شیر نه‌تنها موجب رفاه دامداران نشده و قیمت شیر را برای آنها اقتصادی نکرده است، بلکه شیر به مرور در سبد غذایی مردم کاهش پیدا کرد و اکنون گوشت نیز جزء کالاهایی است که به‌علت افزایش قیمت آن طی سال‌های اخیر حداقل حجم و وزن آن در قالب سفره غذایی مردم کمتر شده است.
نماینده مردم سراوان در بهارستان اظهار امیدواری می‌کند که دولت آینده با نگاه ساختاری به تنظیم بازار و تقویت بخش کشاورزی برای تأمین علوفه، کارگشایی کند.



نظرات بازدید کنندگان
اطلاعات!

اطلاعات!

تاکنون هیچ کس نظری ارسال نکرده است , شما میتوانید با ارسال نظر خود اولین نفر باشید.
افزودن نظر
نام شما
توضیحات

 طرح تأمین علوفه ضرورت کاهش قیمت گوشت و بی‌نیازی از واردات   طرح تأمین علوفه ضرورت کاهش قیمت گوشت و بی‌نیازی از واردات

http://www.mdoks.com/uploads/static/katalog/katalog-mobile-milking-machine1391.pdf

http://www.mdoks.com/uploads/static/katalog/(feed-crusher-itch)-fider112.pdf

بلوک پایین وسط - این متن آزمایشی است